درمان آفت دهان

درمان آفت دهان از چالشهای اصلی برای بیماران میباشد. زیرا در این افراد آفت باعث درد و ایجاد محدودیت های غذایی میشود تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا راههای مخلف کاهش درد و مشکلات آفت ارائه دهیم.

آفت یک عارضه دردناک و عود کننده مخاط دهان میباشد که بصورت زخم کم عمق به رنگ خاکستری با حاشیه قرمز دیده میشود که درون گونه، کام نرم یا زبان مشاهده میشود و معمولا بعد از یک هفته الی 10 روز بهبودی حاصل میشود.

فردی که دچار آفت میشود احساس درد و سوزن سوزن شدن دارد معمولا آفت در خانمها بیشتر بروز میکند 24 ساعت قبل از بروز آفت، بیمار احساس سوزن سوزن شدن پیدا میکند نکته امیدوار کننده اینکه آفت مسری نمیباشد یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمیشود.

آفت میتواند به علت اختلال در سیستم ایمنی باشد راههای مختلفی برای کاهش درد و مشکلات آفت و درمان آفت دهان پیشنهاد میشود:

• استفاده از داروها و مسکن ها
  • استفاده از آنتی بیوتیکهای موضعی در صورتیکه آفت دچار عفونت شود
  • استفاده از پمادهای موضعی مسکن جهت کاهش درد مانند پمادهای حاوی لیدوکائین
  • استفاده از پمادهای ضد التهاب مانند تریامسینولون
  • شستشوی دهان با محلول آبنمک رقیق
  • کمپرس یخ در ناحیه
  • اجتناب از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند غذاهای تند و اسیدی
  • استفاده از لیزر جهت درمان آفت دهان

لیزر چیست ؟

لیزر نور تک موج همگرای تقویت شده ای میباشد که در صنایع مختلف نظامی و صنعتی و پزشکی و دندانپزشکی کاربرد فراوان دارد.

لیزر در درمان سنگ کلیه، درمان دوربینی یا نزدیک بینی چشم، جراحی سرطانهای بدخیم کاربرد ویژه دارد و امروزه در دندانپزشکی نیز شاهد پیشرفت های وسیعی با استفاده از درمان لیزر بوده ایم.

لیزر در درمانهای دندانپزشکی بخصوص در جراحی لثه و درمان بیماری لثه کاربرد فراوان دارد.

در کاشت ایمپلنت دندان نیز لیزر باعث تسریع بهبودی زخم و تورم و درد میشود.

درمان آفت دهان با لیزر

در آفت ما شاهد تورم، درد، قرمزی، التهاب و زخم هستیم که باعث ایجاد محدودیت غذایی در بیمار نیز میشود لیزر به علت دارا بودن خاصیت های ضد دردی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی و همچنین به علت دارا بودن خاصیت تسریع بهبود زخم میتواند در درمان آفت بسیار موثر باشد.