عوارض کاشت ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان به طور کلی به دو قسمت عمده تقسیم بندی میشود.

اولین مورد آن، در چند روز اولیه بعد از جراحی اتفاق می افتد که چندان خطرناک نیست.

دسته دوم این عارضه ها، مدتی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی رخ میدهد که در مواردی خطرناک بوده و نیازمند رسیدگی متخصص میباشد.

در ادامه کاشت ایمپلنت دو فک به همراه جراحی سینوس لیفت و پیوند استخوان در یک نوبت جراحی توسط دکتر شهرام اسعدی را میتوانید مشاهده کنید.

عوارض موقتی ایمپلنت دندان

بعضی از عوارض ایمپلنت دندان ممکن است بعد از کاشت ایمپلنت بروز کند که البته موقتی خواهد بود :

• لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت که البته بعد از حدود یک ماه به حالت طبیعی بر می گردد.
  • درد بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت می باشد که یک امر اجتناب ناپذیر است و احتمالا میزان آن با شدت جراحی و سختی جراحی ایمپلنت وابسته است.
  • تورم و کبودی یک یا دو روز بعد از کاشت ایمپلنت بروز می کند و پس از یک هفته کاهش می یابد و بهبودی حاصل می شود.
  • در بعضی از موارد بخصوص در فک پایین، ممکن است گزگز و یا بی حسی گوشه لب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مشاهده شود که امری طبیعی است و گذشت زمان بهبود می یابد.

بهترین راه کنترل درد، استفاده از مسکن دو ساعت قبل از جراحی است. مصرف مسکن هایی مانند ژلوفن یا بروفن قبل از جراحی، کمک می کند تا درد و تورم بعد از کاشت ایمپلنت به طور محسوسی کاهش یابد.

البته در صورت کاشت ایمپلنت با کمک تکنیک پانچ ( بدون شکافتن لثه ) به میزان بالایی درد بعد از جراحی کاهش می یابد و حتی گاهی نیازی به مصرف مسکن برای کاهش درد بعد از کاشت ایمپلنت نیست.

عکس بعد و قبل از کاشت 16 واحد ایمپلنت دندان و کشیدن 8 دندان همزمان با جراحی سینوس لیفت و پیوند استخوان در یک نوبت جراحی توسط دکتر شهرام اسعدی.

عوارض خطرناک ایمپلنت دندان

بعضی از عوارض ایمپلنت دندان ممکن است خطرناک باشد که در ادامه این موضوع توضیح داده شده.

• گاهی پس زدن و جوش نخوردن ایمپلنت می تواند به دلیل استفاده از رژیم غذایی سفت و محکم بخصوص در روز اول در سمت و ناحیه جراحی شده که ایمپلنت در آن ناحیه کاشته شده باشد.
  • لازم به ذکر است ریسک پس زدن در مواقعی بیشتر میشود که در آن ناحیه پیوند استخوان هم انجام شده باشد.
  • از مشکلات دیگر عدم کنترل قند خون و یا به عبارت دیگر دیابت کنترل نشده از عوامل مهم و اثرگزار در ریسک پس زدن ایمپلنت میباشد.
  • بررسی قند خون قبل از شروع درمان و نیز کنترل قند خون در دوره جوش خوردن ایمپلنت، ضروری است.
  • یکی از عوارض قند کنترل نشده احتمال بروز عفونت میباشد.
  • از عوارض دیگر به علت تاثیر دیابت بر عروق خونی باعث کاهش خونرسانی به استخوان اطراف ایمپلنت میشود و خود این امر خطر پس زدن ایمپلنت دندان را زیاد میکند.
  • قند توصیه شده جهت کاشت ایمپلنت قند ناشتا زیر ۱۴۰ و قند ۲ یا ۳ ماهه HbA1 c زیر ۷ میباشد.

عوامل پس زدن ایمپلنت

• از جمله موارد ریسک پس زدن ایمپلنت مصرف داروی اعصاب است.
  • مشکلات اعصاب در واقع به علت تاثیر منفی بر سیستم ایمنی و کاهش سطح سرتونینT میتواند بر جوش خوردن استخوان اطراف ایمپلنت تاثیر بد گذاشته و خطر پس زدن را بیشتر نماید.
  • مصرف داروهای پوکی استخوان است که بدان آلدرونات ها میگوییم که بر نحوه جوش خوردن و کیفیت استخوانی اطراف ایمپلنت اثر بسیار مخرب می گذارد. در صورت مصرف اینگونه داروها منع کاشت ایمپلنت وجود خواهد داشت.

سیگار و الکل از عوامل مضر برای ایمپلنت میباشد.

در ادامه فیلم کشیدن دندان ها و کاشت همزمان ایمپلنت ها به همراه تقویت استخوان و جراحی سینوس لیفت در یک نوبت جراحی توسط دکتر شهرام اسعدی را میتوانید مشاهده کنید.

عوارض ایمپلنت دندان و شکستگی ایمپلنت

شکستگی ایمپلنت دندان هم میتواند شامل عوارض ایمپلنت دندان باشد. در صورت شکستگی پروتز دندانی مشکل بزرگی برای دندان های شما پیش نمی اید.

اما شکستگی بدنه ایمپلنت دندان یکی از عوارض خطرناک حساب می اید که باید ایمپلنت از دهان خارج شده و دوباره کاشت شود.

لازم به ذکر از احتمال شکستگی بدنه ایمپلنت بسیار نادر است. که از جمله دلایل شکستگی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. شکستگی ایمپلنت در حین جراحی
  2. شکستگی پروتز در حین کار
  3. عدم تجربه کافی پزشک
  4. ضعف در درمان
  5. استخوان های ضعیف در بیمار
  6. عدم جوش خوردن مناسب ایمپلنت
  7. جنس نامرغوب ایمپلنت

عوارض ایمپلنت دندان جلو

• عفونت در اطراف ایمپلنت
  • آسیب رساندن به رگهای خونی ، دندان ها یا سایر بافت ها
  • آسیب عصبی منجر به درد، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن
  • مشکلات مربوط به سینوس های شما (در مواردی که کاشت در فک بالا انجام میشود )
  • هر تورم یا کبودی باید در طی چند روز پس از جراحی فروکش کند.
  • با این حال اگر درد و تورم بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، فرد باید یک قرار ملاقات برای دندانپزشکی را رزرو کند.
  • روند بهبود اولیه چند هفته طول می کشد و روند ادغام ایمپلنت کامل چند ماه زمان میخواهد.
  • اگر ایمپلنت های دندانی شروع به حرکت اندکی کرده و یا بعد از چند هفته به درد خود ادامه می دهند، فرد باید به دنبال پزشک باشد.

رسیدگی سریع به مشکل برای جلوگیری از عوارض حیاتی است. با ما همراه باشید تا با بررسی این دو مورد، متوجه وضعیت عوارض دندان ایمپلنت شده شویم.

عکس کاشت ایمپلنت دندان

عکس قبل و بعد از کشیدن دندان ها و کاشت همزمان 16 واحد ایمپلنت دو فک همزمان با جراحی سینوس لیف باز و پیوند استخوان در یک نوبت جراحی توسط دکتر شهرام اسعدی.

جلوگیری از عوارض کاشت ایمپلنت دندان

• پرهیز از استعمال دخانیات و محصولات دخانیاتی.
  • جلوگیری از بیماری لثه از طریق رژیم غذایی مناسب و مراقبت از دهان و دندان.
  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • تمیز کردن دندان های خود با استفاده از نخ دندان هر روز یکبار.
  • تمیز کردن دندان های خود با استفاده از واترجت  هر روز دو الی سه بار.
  • برنامه ریزی ویزیت های منظم با متخصص دندانپزشکی خود.
  • جلوگیری از دندان قروچه.
  • استفاده دهانشویه ضد باکتری بشویید.
  • از غذاهای سفت ، چسبناک یا جویدنی که باعث تحریک دهان حساس شما می شود خودداری کنید.
  • فقط ار دارو های تجویز شده استفاده کنید.
  • کمپرس سرد یا کیسه یخ را مدت 20 دقیقه و سه بار در روز در منطقه آسیب دیده و خارج از گونه قرار دهید.

در ادامه فیلم کشیدن دندان و کاشت همزمان ایمپلنت دندان به روش فرش ساکت توسط دکتر شهرام اسعدی را میتوانید مشاهده کنید.

در نهایت لازم است بدانید که عموما  95 درصد موارد کاشت ایمپلنت دندان با موفقیت کامل انجام میشود و نکات ذکر شده در بالا تنها 5 درصد موارد را شامل میشود.