درمان تیرگی و سیاهی لثه با لیزر

دلیل تیرگی و سیاهی لثه

تیرگی و سیاهی لثه از جمله مسائلی است که بیماران از آن شکایت دارند و این تیرگی سیاهی لثه بیشتر موارد طبیعی بوده و نیاز به درمان خاصی ندارد. مگر آن که به خاطر بهبود زیبایی، درمان انجام گردد.لثه در واقع قسمتی از مخاط دهان است که زوائد استخوان و اطراف طوق دندان را پوشش میدهد و مانند پوست بدن می تواند دچار تیرگی و سیاهی شود، این تیرگی می‌تواند هم منشاء داخلی داشته باشد و هم منشاء خارجی.

منشا داخلی ناشی از سلول های لایه بازال و سوپرا بازال می‌باشد که حاوی سلولهای ملانین می باشد که به آن ها ملانوسیت می گویند که از قهوه‌ای روشن و تیره و حتی تا رنگ سیاه متغیر می باشد، که به تجمع سلولهای ملانین در بافت بستگی دارد.

گرچه که این تیرگی یک نوع فعالیت و نمای طبیعی است، ولی گاهی در بعضی از بیماری ها مثل سندروم آلبرایت و بیماری مزمن ریوی و ملانومای بدخیم به عنوان اتیولوژیک پیگمانتاسیون لثه شناخته شده است. این پیگمانتاسیون ساختار نرمال لثه را تغییر نمی‌دهد و در همه نوع نژاد و سن، و بدون تمایل در جنس خاصی دیده می شود. گرچه در آفریقا و شرق آسیا بیشتر مشاهده می شود.

عمل دپیگمانتاسیون

آیا تیرگی و سیاهی لثه نیاز به درمان دارد؟

سیاهی و تیرگی لثه معمولاً حالت فیزیولوژیک می‌باشد و اکثراً پاتولوژیک محسوب نمی شود. ولی در بسیاری از افراد از لحاظ زیبایی هنگام صحبت کردن و خندیدن مشکل زا می باشد. بخصوص در جوانان و نوجوانان که حساسیت زیبایی بیشتر وجود دارد.

چه درمان هایی جهت تیرگی و سیاهی لثه وجود دارد؟

درمان های مختلفی از قبیل پیوند لثه و بهره گیری از الکتروسرجری، کرایوتراپی و فرز الاس و لیزر وجود دارد که اکثر نحوه درمان های فوق معمولاً تهاجمی بوده و همراه با درد و احتمال خونریزی می باشد. و در این موارد لیزر پیشنهاد می شود، لیزر می تواند به کاهش عفونت و آلودگی و کاهش درد و کاهش مصرف دارو به بیمار کمک کند و نتیجه درمان در مدت زمان کوتاه تری نیز به دست آید.

درمان تیرگی لثه با استفاده از لیزر

همانطور که گفته شد تیرگی و سیاهی لثه درمان های مختلفی از جمله لیزر دارد، لیزر علاوه بر کاهش درد و خونریزی دارای خاصیت ضد التهابی و تسریع التیام زخم هم دارد. و نسبت به روشهای معمولی به طور قابل توجهی باعث کاهش درد و التیام زخم بیمار میشود.  تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که بهره گیری از لیزر دایود، تاثیر شگرفی به نسبت تیغ جراحی در نتیجه درمان دارد و درد در گروه لیزر دیود به نسبت گروه غیر لیزر تفاوت معناداری دارد. و درمان با لیزر نسبت به جراحی با تیغ، میزان کمتری بیحسی نیاز دارد و در بهره گیری از لیزر، نیازی به آنتی بیوتیک نمیباشد. و از همه مهمتر اینکه در این روش درمان، خود پیگمانتاسیون نسبت به درمان با جراحی یا الکترو وی کمتر می باشد.

درمیان سیاهی و تیگری لثه با لیزر

نحوه عملکرد لیزر در رفع تیرگی و سیاهی لثه به چه صورت است؟

لیزر با برداشت یک سطحی اپیتلیوم که حاوی رنگدانه ملانین هست، باعث رفع تیرگی یا دپیگمانتاسیون میشود. در واقع لثه نازک سطحی تبخیر می شود، که این لایه وظیفه تولید ملانین را دارد و در واقع بعد از دپیگمانتاسیون رنگ لثه تیره و قهوه ای به رنگ صورتی مبدل می شود. البته نکته‌ای که حائز اهمیت است مصرف بعضی از داروها و دخانیات در تغییر رنگ لثه و تیره شدن آن دخیل میباشد.