عوارض جراحی لثه

قبل از آنکه در مورد عوارض بعد از جراحی لثه صحبت کنیم بهتر است ابتدا به اجزاء بافت لثه و اجزای پریودنشیوم اشاره کنیم.

بطور کلی دندان توسط ساختمانهایی نگهداری و حمایت می شود که به آنها پریودنشیوم می گویند و شامل اجزاء زیر است :

1. بافت لثه
  2.  استخوان اطراف ریشه یا آلوئول
  3.  الیاف اطراف ریشه دندان یا لیگامان پریودنتال
  4.  بافت بیرونی ریشه یا سمنتوم

۱) بافت لثه :

بافت لثه در واقع بخشی از پریودنشیوم است که از یک طرف دور تا دور دندان را فرا گرفته و از طرف دیگر به مخاط دهان ختم میشود و لثه ناحیه ای است که در دهان قابل مشاهده است و بیماری های پریودنتال از بیماری های لثه شروع میشود.

۲) استخوان اطراف ریشه یا آلوئول :

همان استخوان آرواره است که وقتی دندان کشیده میشود ، دندان را از ناحیه آرواره خارج میکنند در بیماری های پیشرفته لثه، استخوان آرواره هم درگیر شده و بیمار میشود و به تدریج تخریب میشود.

۳) الیاف اطراف ریشه دندان یا لیگامان پریودنتال :

فضای بین استخوان آرواره و ریشه است و این الیاف ریشه را مانند بالشتکی در داخل آرواره جا داده است. هنگامی که بیماری لثه به علت بهداشت ضعیف و جرم بروز کند، معمولا متخصص لثه ابتدا درمان های اولیه مانند جرم گیری را انجام میدهد تا از شدت و قدرت آسیب زایی بیماری بکاهد و نیز تا حد امکان از تخریب بیشتر لثه و استخوان جلوگیری بعمل آورد.

در جلسات بعدی با بررسی های دقیق تخصصی تصمیم یا عدم تصمیم جهت جراحی لثه توسط متخصص لثه انجام میگردد.

در واقع در بیماری لثه تجمع باکتریایی در محل اتصال لثه و دندان بروز کرده که ابتدا بصورت پلاک است و در صورت بهداشت ضعیف تبدیل به جرم شده و باعث تورم و التهاب لثه و باعث بروز خونریزی از مناطقی از لثه می شود که در صورت پیشرفت، باعث تخریب استخوان شده و نیز فضای بین لثه و دندان عمیق شده و پاکت ایجاد میشود.

با ضعیف بودن بهداشت شاهد افزایش پاکت و تخریب استخوان و ریشه دندان خواهیم بود که در اینجا متخصص جراحی لثه درمانهای جراحی جهت حذف بافت ناسالم بیمار، جرمهای عمیق زیر لثه را برداشت میکند و بعد از آن نواحی را بخیه زده و متخصص لثه توصیه هایی را جهت بهبود شرایط بیمار ارائه میدهد.

عوارض جراحی لثه با لیزر

تا کنون  عوارض جراحی لثه با لیزر عنوان نشده است ولی برخی از عوارض جراحی لثه به طور معمول در ادامه ذکر شده است:

•  حساسیت به سرما و گرما که بصورت موقت است و گاهی به بیمار توصیه میشود که از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کند تا این حساسیت به طور کامل بر طرف شود.
  • گاهی کمی تورم بعد از جراحی ممکن است بروز کند که با استفاده از کمپرس سرد در روز جراحی و کمپرس گرم ۴۸ ساعت بعد از جراحی از بین میرود.
  •  بروز خونریزی : این حالت شاید گاهی روز جراحی بروز کند که موقت بوده و با استفاده از کمپرس یخ و حتی خوردن خوراکی نرم و خنک مانند بستنی مشکل برطرف میشود.
  •  بروز درد : درد بعد از جراحی وجود دارد و قابل تحمل میباشد و طی چند روز اول بعد از جراحی خواهد بود ولی در صورتی که بیمار احساس دردش آزار دهنده بود با مصرف مسکن میتواند درد را برطرف نماید.
  • گاهی کمی لق شدگی بعد از جراحی وجود دارد که به علت التهاب آن ناحیه است و خود به خود بعد از کاهش التهاب ، لقی دندان هم طی چند روز برطرف میشود.

نکاتی که باید بعد از جراحی لثه رعایت شود

•  تا آنجا که ممکن است تف نکنند.
  •  از دستکاری بخیه یا پانسمان با دست و زبان و یا مکیدن آن خودداری کنند.
  •  داروها را طبق دستور متخصص لثه اجرا کنند.
  •  در روز اول جراحی مسواک نزنند.
  •  تا یک هفته از استعمال سیگار و الکل خودداری شود.
  •  روز جراحی از کمپرس یخ بر روی ناحیه به صورت متناوب استفاده شود. ( هر ده دقیقه یک بار )
  •  هر شش ماه یک بار معاینات خود رابا متخصص لثه داشته باشند.

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری زمانی است که کلیه مراحل جراحی اعم از، کشیدن دندان ها و تقویت استخوان و جراحی سینوس لیفت باز و پیوند استخوان همزمان

جرم گیری دندان

جرمگیری دندان