جراحی لثه

جراحی لثه و درمان بیماری های لثه

امروزه مشخص شده که بیماری های لثه میتواند باعث بروز مشکلات قلبی و مغزی و تشدید دیابت و حتی در زنان باردار باعث زایمان زودرس شود که خود این بیماری ناشی از باکتری های متفاوتی است که در دهان وجود دارد، و خود باعث بروز بیماری های لثه و تخریب استخوان و لقی دندانها و حتی از دست رفتن دندان میشود.

همین امر اهمیت درمان بیماری‌های لثه با عمل جراحی لثه را به ما گوشزد میکند.

از جمله علائم اولیه بیماری های لثه که در بیماران قابل تشخیص است میتوان به خونریزی لثه اشاره کرد.

در ادامه فیلم کاشت ایمپلنت به روش پانچ بدون شکافتن لثه و بدون بخیه و بدون درد و خونریزی در یک نوبت جراحی توسط دکتر شهرام اسعدی را میتوانید مشاهده کنید.

خونریزی لثه

خونریزی از لثه در نواحی از دندان ها یا تمامی دندان هاست که خود علامتی جهت پیگیری از طرف بیماران میباشد. ولی  ترمیم های نادرست و گیر غذایی هم میتواند باعث بروز خونریزی لثه شود که ترجیحا” تشخیص و درمان را باید به متخصص و جراح لثه سپرد.

از جمله درمان های اولیه جرم‌گیری زیرلثه و جرم گیری روی لثه میباشد. اگر بعد از این مرحله هنوز خونریزی از لثه وجود داشت احتمال نیاز به جراحی لثه را تقویت میکند.

جراح لثه در نواحی مورد نظر بعد از کنار زدن لثه و تمیز کردن سطح استخوان ناحیه را از وجود بیماری های لثه پاک میکند.

این بیماری لثه میتواند محدود به لثه باشد و گاهی تا سطح استخوان نفوذ کند که خود باعث تخریب استخوان میشود.

از همین رو جراحی لثه میتواند برای اهداف مختلف و به روش های گوناگون انجام شود.

با سایت دکتر شهرام اسعدی همراه باشید تا در ادامه این مقاله به این روش ها اشاره کنیم.

دلایل درمان جراحی لثه :

جراحی لثه میتواند به اهداف مختلفی که در پایین ذکر شده، انجام شود.

1. پیوند لثه
  2. زیبایی دندان و لثه
  3. از بین بردن تیرگی
  4. برای بیماران دیابتی
  5. جراحی لثه برای روکش

پیوند لثه

تحلیل لثه فرآیندی است که طی آن بافت های اطراف دندان کنار رفته و بخش زیادی از دندان یا ریشه دندان آشکار می‌شود. که میتواند باعث صدمه به استخوان حمایت کننده دندان شود.

در حالی که بیماران از این حالت خیلی آگاه نمیباشند. زیرا این فرآیند تدریجی بوده، که علاوه بر حساسیت دندانی، ظاهری نازیبا هم دارد و در صورت عدم درمان،  میتواند باعث از دست رفتن دندان ها شود. در این مواقع پیوند لثه ضروری میباشد.

این بافت می تواند به طور طبیعی از کام  خود بیمار تهیه شود که آن ناحیه بعد از دو هفته بهبود نسبی می‌یابد. یا می‌توان از بافت های مصنوعی برای این منظور استفاده نمود.

به این جراحی، جراحی ترمیم پلاستیک لثه هم می‌گویند و توسط متخصص لثه یا پریودنتیست انجام می‌شود، و بافت دهنده را در ناحیه مورد نیاز پیوند می کند.

در این موارد بهبود ناحیه ۴ تا ۸ هفته خواهد بود. در صورت بروز درد معمولا چند روز اولی برای بیماران مسکن تجویز میشود. برای جلوگیری از بروز احتمال عفونت آنتی بیوتیک تجویز میشود.

جراحی لثه برای زیبایی لبخند

یکی از شکایاتی که بیماران دارند نارضایتی از ظاهر لثه و فرم لثه ها و دندان های خود میباشد که در ظاهر لثه مشکلاتی از قبیل نامتقارن بودن لثه ها و یا تیره بودن رنگ لثه و یا لبخند لثه ای داشتن می باشد. ( در دندانپزشکی به این بیماری gummy smile می‌گویند).

در هنگام خنده و یا لبخند مقداری بافت حجیم شده از لثه به چشم می‌خورد. گاهی به علت این حجم بالای لثه تاج دندان ها از حد نرمال خود کوتاه تر به نظر می رسد و ظاهری ناخوشایند برای بیمار ایجاد می‌کند.

با جراحی زیبایی لثه هم امکان بهبود ظاهری لبخند وجود دارد، امکان درمان جراحی لثه جهت بهبود در یک جلسه مهیا میباشد.

جراحی افزایش طول تاج دندان با لیزر نیز قابل اجرا می باشد. معمولا خط لثه به صورت نرمال دارای یک تقارن دو طرفه می باشد. با  وجود این تقارن زیبایی لثه و لبخند مشهود تر می باشد.

در صورت عدم وجود این  تقارن، امکان درمان ساده جراحی لثه در یک نوبت و در زمان کوتاه قابل اجراست. و یکی از روتین ترین جراحی هایی است که توسط متخصصین و جراحان لثه انجام می‌گردد. این درمان با روش جراحی و همچنین به کمک لیزر مانند لیزر دیود قابل اجرا است که بدون خونریزی میباشد و نیازی به بخیه ندارد.

دکتر شهرام اسعدی با دارا بودن مدرک فلوشیپ لیزر از دانشگاه جنوا  ایتالیا، و داشتن جدیدترین دستگاه لیزر جهان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.

از بین بردن تیرگی لثه

علت تغییر رنگ لثه می تواند منشاء داخلی و یا منشاء خارجی داشته باشد. عواملی مانند مصرف داروها اختلالات غدد درون ریز و بروز التهاب می توانند باعث تغییر رنگ لثه یا پیگمانتاسیون لثه شوند. سیگار نیز می تواند منجر به تشدید تیرگی رنگ لثه یا پیگمانتاسیون فیزیولوژیک سلولهای ملانین شود.

بیشتر پیگمانتاسیون یا تیره شدن لثه در سطح قدامی لثه یا باکالی دیده می‌شود.

تیرگی لثه یا پیگمانتاسیون داخلی ناشی از ملانین به علت افزایش ملانوسیت ها در لایه سلولی بازال و یا فوق بازال ( سوپرا بازال) ایجاد میشود.

در افراد مختلف میتواند بسیار متغیر باشد و میتوان از لیزر برای برداشتن این لایه بافت لثه ای استفاده کرد.

جراحی لثه برای بیماران دیابتی :

دیابت یک نوع اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد، یا انسولین موجود قادر نیست تا وظایف خود را به درستی انجام دهد.

در نتیجه به علت مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می رود و بالا بودن قند خون عوارض در سیستم قلبی و عروقی کلیه و چشم و اعصاب و لثه بروز میکند. در دیابت خون رسانی در بافت لثه کاهش مییابد.

جالب است بدانید بهداشت مناسب دهان و لثه و کنترل بیماری لثه تاثیر چشمگیری بر کنترل دیابت دارد.

در بیماران دیابتی به خصوص در دیابت کنترل نشده مشکلات دیگری علاوه بر بیماری لثه در دهان مشهود میباشد.

فیلم کشیدن دندان همزمان با کاش ایمپلنت در یک نوبت جراحی ( ایمپلنت فوری ) برای بیمار عزیزی که دیابت و مشکل قلبی داشتند توسط دکتر شهرام اسعدی.

مشکلات دهانی برای بیماران دیابتی

• حس سوزش دهان و زبان
  • خشکی دهان
  • پوسیدگی های گسترده دندانی
  • طول کشیدن التیام جراحت موجود در دهان
  • آبسه‌های در بین دندانی و لثه و بوی نامطبوع دهان
  • بوی بد دهان و طعم بد پایدار در دهان

در واقع بیماری لثه یا پریودنتال ششمین عارضه اصلی ناشی از دیابت است که میتوان با روش درمانی مناسب توسط متخصصین لثه، آنرا را کنترل کرد و به تبع آن در بهبود بیماری دیابت نیز اثر قابل توجه داشت. در مراحل اولیه درمان لثه جرم گیری دندان میتواند موثر باشد. در مراحل پیشرفته نیاز به جراحی لثه وجود دارد که می‌تواند با جراحی یا بهره گیری از لیزر باشد.

در درمان لیزری با کمک افزایش خونرسانی به ناحیه و کاهش التهاب و کاهش درد و تورم و نیز بهره‌گیری از خاصیت ضد باکتری ( باکتریسیدال)  باعث بهبود بیماری لثه شد.

جراحی لثه برای روکش :

جراحی افزایش طول تاج دندان از جمله درمانهایی هست که توسط متخصص لثه انجام میشود و یکی از فرایندهای جراحی روتین توسط متخصص لثه است.

طی این جراحی مقداری از لثه یا استخوان و یا هر دو برداشته میشود تا فضای روکش قابل دسترس تر باشد.

گاهی مشاهده میشود دندانها به علت پوسیدگی عمیق زیر لثه قابل درمان و ترمیم مناسب نمیباشند. در صورت انجام درمان ترمیم بدون جراحی افزایش طول تاج به علت عدم دسترسی به ناحیه پوسیده عمیق ، دندان مجددا در طی درمان دوباره پوسیدگی زیر لثه پیدا میکند. و نیز مشاهده میشود دندانهایی وجود دارد که به علت حجم بالای تخریب و پوسیدگی بالا میزان بالایی از حجم دندان از دست رفته است.

در این موارد اگر بدون جراحی لثه روکش انجام گردد عوارض مختلفی خواهد داشت .

گاهی برای اینکه دندانپزشک بتواند از روکش گیر زیادی بگیرد، تلاش میکند که روکش را تا اعماق زیر لثه جا دهد که خود میتواند، باعث ایجاد تورم و یا التهاب لثه شود. زیرا به عنوان عضو خارجی باعث واکنش لثه به آن میشود و یا احتمال تحلیل استخوان و یا لثه در ناحیه روکش میشود.

حتی به علت کمبود گیر کافی به خاطر تاج کوتاه و ضعیف، روکش می افتد که در این موارد انجام یک جراحی تخصصی توسط متخصص لثه یا پریودنتیست مشاهده میشود.

پریودنتیست با جراحی لثه باعث میشود حجم بالایی از دندان قابل مشاهده باشد و گیر دندان به تبع آن بهبود پیدا میکند.

جراحی لثه برای روکش درد دارد ؟

1. اولا ناحیه جراحی توسط بی حسی موضعی ، بی حس میشود.
  2. ثانیا زمان جراحی کوتاه است و بعد از جراحی با توصیه داروی مسکن و دهانشویه دوره نقاهت کوتاه خواهد بود.
  3. نکات مهمی را بیمار باید تا ۲۴ ساعت پس از جراحی رعایت کند.
  4. از استعمال دخانیات و الکل پرهیز شود زیرا باعث بروز درد و خشکی دهان و تورم میشود
  5. از استعمال مایعات داغ و غذای سفت پرهیز شود تا از خونریزی و بروز درد جلوگیری شود.

جراحی لثه با لیزر:

جراحی لثه با لیزر باعث کاهش آسیب بافتی و تسهیل التیام می شود. و همینطور مانع از کنار زدن لثه (فلپ)  و تروما به ناحیه میشود.

با لیزر امکان جراحی افزایش طول تاج (در صورت عدم نیاز به برداشتن استخوان) وجود دارد. و باعث جلوگیری از پیشروی بیماری و حفظ دندان ها و حذف عوامل پاتولوژی میشود. این مراحل درمانی بدون استفاده از تیغ جراحی قابل دسترسی است.

خود این مورد در کاهش استرس توسط بیمار و عدم بروز خونریزی موثر است. از جمله محاسن این متد درمانی عدم نیاز به مصرف آنتی بیوتیک میباشد. زیرا لیزر توانایی کشتن میکروب ها را داراست و خطر بروز عفونت در این بیماران بسیار کاهش مییابد.

لیزر ها به طور مستقیم بر باکتری ها تأثیر گذاشته و از پاسخ التیامی بدن حمایت میکند.

گاهی ادغام لیزرها با درمانهای سنتی به تحقق بیشتر اهداف درمانی کمک میکند.

لیزرها باکتری کش هستند و در باکتری ها با رنگدانه تیره جذب قوی دارند و با گرم کردن مایعات درون سلولی پاتوژن ها باعث تجزیه میکروب‌ها میشوند.

لیزر در درمان بیماری‌های لثه باعث التیام و کاهش تورم بافت لثه میشود و مکانیسم آن با توانایی سیل یا بستن مویرگ ها و لنف ها میباشد.

که به دنبال آن تورم و درد بعد از عمل کاهش میابد و به انعقاد خون هم کمک میکند.

در ادامه فیلم جراحی لثه با لیزر توسط دکتر شهرام اسعدی را که کاملا بدون درد و خونریزی میباشد میتوانید مشاهده کنید.

مراقبت ها بعد از جراحی لثه :

مراقبت ها به مدت یک هفته بعد از جراحی لثه :

• روزی ۲ بار دهانشویه غرغره شود
  • در صورت تجویز دارو طبق برنامه و توصیه متخصص لثه بیمار باید دارو را مصرف کند
  • گاهی حساسیت به آب سرد و گرم احساس میشود که معمولا بعد از نصب روکش فروکش میکند.
  • گاهی احساس لقی و درد با فشار هم ممکن است احساس شود که بعد از مدتی از جراحی این مساله نیز از بین خواهد رفت.

عوارض جراحی لثه :

گاهی عوارض مختصری بعد از جراحی بروز میکند که شامل :

•  حساسیت به سرما و گرما که بصورت موقت است و گاهی به بیمار توصیه میشود که از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کند تا این حساسیت به طور کامل بر طرف شود.
  •  کمی تورم بعد از جراحی ممکن است بروز کند که با استفاده از کمپرس سرد در روز جراحی و کمپرس گرم ۴۸ ساعت بعد از جراحی از بین میرود.
  • بروز خونریزی : این حالت شاید روز جراحی بروز کند که موقت بوده و با استفاده از کمپرس یخ و حتی خوردن خوراکی نرم و خنک مانند بستنی مشکل برطرف میشود.
  •  بروز درد : درد بعد از جراحی وجود دارد و قابل تحمل میباشد و طی چند روز اول بعد از جراحی خواهد بود ولی در صورتی که بیمار احساس دردش آزار دهنده بود با مصرف مسکن میتواند درد را برطرف نماید.
  •  گاهی کمی لق شدگی بعد از جراحی وجود دارد که به علت التهاب آن ناحیه است و خود به خود بعد از کاهش التهاب، لقی دندان هم طی چند روز برطرف میشود.

نکاتی که باید بعد از جراحی لثه رعایت شود

•  تا آنجا که ممکن است تف نکنند.
  •  از دستکاری بخیه یا پانسمان با دست و زبان و یا مکیدن آن خودداری کنند.
  •  داروها را طبق دستور متخصص لثه اجرا کنند.
  •  در روز اول جراحی مسواک نزنند.
  •  تا یک هفته از استعمال سیگار و الکل خودداری شود.
  •  روز جراحی از کمپرس یخ بر روی ناحیه به صورت متناوب استفاده شود. ( هر ده دقیقه یک بار )
  •  هر شش ماه یک بار معاینات خود رابا متخصص لثه داشته باشند.