کاربرد لیزر در دندانپزشکی

کاربرد لیزر در دندانپزشکی را برای اینکه راحتتر درک کنیم باید ابتدا بدانیم لیزر چیست.

لیزر نور تقویتی تک موج گسیل شده ای است که دارای انرژی بالا و همگرا می باشد به طوری که در فواصل چند صد متری همین شعاع نور را دارا است و در صنایع مختلفی نظیر صنایع جنگی، صنعتی و در پزشکی هم کاربرد زیادی پیدا کرده است.

لیزر پس از جراحی در چشم پزشکی و در پوست و مو که برای حذف موی زائد و جوانسازی صورت کاربرد دارد. در زنان زایمان و در دندانپزشکی هم کاربرد وسیع پیدا کرده است.

در درمان های جراحی ایمپلنت، درمان هایی از قبیل:

• عصب کشی
  • ترمیم زیبایی
  • جراحی لثه و زیبایی لثه
  • سفید کردن دندان
  • کاهش حساسیت دندان کاربرد پیدا کرده است.
  • همچنین لیزر تاثیر بسزایی در فرایند بهبود زخم ایفا می کند و در درمان لیزر تراپی جهت ایمپلنت، لیزر به سرعت جوش خوردن استخوان و التیام بافت نرم به ایمپلنت کمک می کند. اما در ادامه به صورت خلاصه به کاربرد لیزر در دندانپزشکی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

سازو کار عملکرد لیزر

دستگاه لیزر دندانپزشکی به بیان ساده شامل یک منبع برق، آیینه‌هایی برای هدایت پرتو نور، اپتیک‌های فیبری تحویل دهنده انرژی نوری و کریستال، گاز یا مجموعه‌ای از نیمه هادی‌ها است که در صورت برانگیخته شدن طول موج‌های نوری خاصی را منتشر می‌کند.

چنانچه کاربرد تشخیصی یا درمانی لیزر مد نظر باشد، ماده تولید کننده نور ویژگی‌های طول موج خاص لیزر و در نتیجه تاثیر آن بر بدن را مشخص می‌کند. لیزر دنیای پزشکی را متحول ساخته است و امروزه جایگاه آن در قلمرو دندانپزشکی نیز در حال تثبیت است.

کاربرد لیزر در درمان عصب کشی

از جمله موارد کاربرد لیزر در دندانپزشکی در درمان عصب کشی میباشد.

لیزر عمل تخلیه کانال و ضدعفونی کردن کانال را انجام می دهد و با توجه به طول موج و انرژی ساطع شده دارای خاصیت باکتریسیدال یا باکتری کشی است. و باعث استریل شدن داخل کانال دندان میشود که خود این امر در روند بهبود درمان عصب کشی و کاهش درد و التهاب بعد از عصب کشی نقش بسزایی دارد و امواج لیزر در کاهش التهاب و درد بسیار موثر می باشد.

لیزر در دندان های حساس

امواج لیزر با ایجاد حرارت و گرما عاج اکسپوز شده در دهان را عایق بندی می کند و در واقع عمل سیل کردن توبول های عاجی را خواهد داشت.

خود این توبول عاجی، حاوی پایانه‌های عصبی هستند که در اثر سرما و گرما دچار تحریک میشوند و با لیزرتراپی و سیل شدن این توبول های عاجی، حساسیت دندان کاهش می یابد.

این روش بسیار موثر و کارآمد در کاهش حساسیت دندان خواهد بود که از همه مهمتر علاوه بر اثر گذاری بالا سرعت درمان و نتیجه پذیری بالایی هم دارد.

کاربرد لیزر در ترمیم و زیبایی در دندانپزشکی

از جمله موارد کاربرد لیزر در دندانپزشکی کاربرد لیزر در ترمیم و زیبایی دندان است.

در ترمیم و زیبایی لیزر های بافت سخت مانند اربیوم یاگ توانایی برداشت استخوان و دندان را دارند.

بزرگترین مزیت این روش برداشت حداقلی بافت دندانی است که در واقع بافت سالم دندان آسیب نمی بیند و علاوه بر آن فاقد اثر حرارتی و تروما بوده و با خاصیت ضد میکروبی، محیطی مناسب جهت ترمیم ایجاد می کند. ولی از معایب آن این است که سرعت کار با آن به نسبت روش های معمولی کمی کندتر می باشد.

اما نکته طلایی در این نوع لیزر عدم نیاز به تزریق بی حسی در این بیماران است که مزیت بالایی برای بیماران دارد. به خصوص در افراد با ریسک فشار خون بالا و فوبیای تزریق بی حسی که درمان را برای این افراد آسان می‌کند و همین کاهش آسیب به بافت‌های سالم دندان از نکات مهم در این درمان است.

کاردبرد سفید کردن دندان با لیزر در دندانپزشکی

ازجمله کاربرد لیزر در دندانپزشکی ،کاربرد آن در سفید کردن دندان میباشد.

مواد واسط در سفید کردن دندان وجود دارد که با امواج ناشی از تابش لیزر فعال شده و اثر بر سفید کردن دندان خواهد داشت که نسبت به روش متداول و سنتی قدیم دارای تاثیر گذاری بهتر بوده و از همه چیز مهمتر زمان آن نسبت به مدل درمان قدیم بسیار کوتاه در خواهد بود.

جراحی زیبایی لثه با لیزر

امروزه جراحی زیبایی لثه از درمان های پرطرفدار می باشد به خصوص در بیماران با لبخند لثه ای یا (gummy smile ).

در جراحی لثه در این بیماران با کاهش یا حذف لثه های اضافی و افزایش طول تاج دندان نمای لبخند لثه ای کاهش می یابد.

در گذشته و حتی امروزه با بهره‌گیری از تیغ جراحی این درمان انجام می شود. با بهره گیری از دستگاه به روز لیزر میتوان بدون استفاده از تیغ جراحی این درمان را انجام داد. در واقع مسئله تیغ جراحی و بخیه در این بیماران منتفی می‌شود زیرا لیزر با انرژی خود لثه را برش داده و متعاقب آن، عروق ناحیه لثه را منعقد کرده که خونریزی در این بیماران از بین می رود.

با توجه به خاصیت ضد دردی و ضد التهابی لیزر بیمار احساس خوشایند تری خواهد داشت.

با توجه به خاصیت ضد باکتری لیزر خطر بروز عفونت کاهش یافته و نیاز به تزریق بی حسی در این بیماران به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

کاربرد لیزر در بیماری لثه

یکی از درمان های موثر و کاربرد لیزر در دندانپزشکی جراحی لیزر در بیماران با مشکل لثه ای است.

متخصص لثه معمولاً در این بیماران از تیغ جراحی بهره می گیرند ولی در جراحی لثه لیزر با کمک امواج لیزر، پاکت داخل لثه که فضای بین دندان و لثه می باشد را ضدعفونی و استریل می کند.

از آنجایی که عامل التهاب و تورم لثه باکتری می باشد بعد از تابش لیزر باکتری از بین رفته و به مرور زمان التهاب و خونریزی لثه کاهش پیدا می‌کند.

کاربرد لیزر در درمان آفت

آفت دهان، یک ضایعه دردناک داخل دهانی است که علت بروز آن هنوز کاملا مشخص نیست اما به هرحال تنها روش هایی که در حال حاضر برای درمان آفت دهان وجود دارد، درمان با کورتونهاست، که یک درمان 5 تا 7 روزه هست.

اما لیزرهای کم توان ، میتوانند طی دو تا سه جلسه درمانی کوتاه بافاصله 48 ساعت در فاصله 4 روز آفت دهان شما را ازبین ببرد حتی ادعا شده که احتمال عود را هم شدیدا پایین می آورد این خبر خوبی است برای کسانی که از آفت های مکرر در دهانشان شکایتمندند.

درمان تیرگی لثه با استفاده از لیزر

همانطور که گفته شد تیرگی و سیاهی لثه درمان های مختلفی از جمله لیزر دارد.

لیزر علاوه بر کاهش درد و خونریزی دارای خاصیت ضد التهابی و تسریع التیام زخم هم دارد و نسبت به روشهای معمولی به طور قابل توجهی باعث کاهش درد و التیام زخم بیمار میشود.

تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که بهره گیری از لیزر دایود، تاثیر شگرفی به نسبت تیغ جراحی در نتیجه درمان دارد و درد در گروه لیزر دیود به نسبت گروه غیر لیزر تفاوت معناداری دارد.

درمان با لیزر نسبت به جراحی با تیغ، میزان کمتری بیحسی نیاز دارد و در بهره گیری از لیزر، نیازی به آنتی بیوتیک نمیباشد.

از همه مهمتر اینکه در این روش درمان، خود پیگمانتاسیون نسبت به درمان با جراحی یا الکترو وی کمتر می باشد.

کاربرد لیزر در ایمپلنت دندانی

و با توجه به خاصیت ضد باکتری خود خطر بروز عفونت در این بیماران را که از عوامل پس زدن ایمپلنت می باشد را به حداقل می رساند و ضمنا لیزر باعث افزایش تشکیل عروق در اطراف ایمپلنت می شود و احتمال تورم و درد در این بیماران کاهش می یابد.

به طور کلی در لیزر تراپی سرعت التیام و جوش خوردن بافت نرم افزایش می یابد.

از لیزر در مراحل آخر درمان ایمپلنت هم می توان بهره جست.

با ایجاد فضایی بر روی لثه امکان بستن اباتمنت را فراهم نموده، لیزر در کاهش التهاب و پری ایمپلنتیتس موثر می باشد.

لیزر در قبل از جراحی ایمپلنت هم برای ما کارایی دارد و با ضد عفونی کردن محیط ریسک پس زدن ایمپلنت را کاهش میدهد.

همانطور که گفتیم لیزر با توجه به انرژی خود و خاصیت ضد میکروبی، قادر است محیط جراحی را پس از کاشت ایمپلنت ضدعفونی کند که خود این امر باعث کاهش خطر عفونت تورم می‌شود و به دنبال آن جوش خوردن استخوان و لثه را به اطراف ایمپلنت را افزایش می دهد.

• لیزر باعث میشود فقط ما بافت هدف را درمان کنیم و از آسیب به بافت های مجاور جلوگیری به عمل می آورد.
  • لیزر آنزیم های بازدارنده فرآیند التهابی را تقویت می کند که این امر باعث کاهش تورم و التهاب و درد در بیمار میشود.
  • لیزر می تواند بافت های التهابی و آلوده اطراف ایمپلنت را خارج کند.
  • لیزر دوره نقاهت بعد از جراحی ایمپلنت را کاهش می دهد و به بیمار اجازه می دهد سریعتر به فعالیت روزمره خود برگردد.